wydzial_filozofii_i_kognitywistyki_logo-1.png

Wydział Filozofii i Kognitywistyki Uniwersytetu w Białymstoku jest młodą jednostką, która łączy tradycje filozoficzne naszej uczelni z nowymi kierunkami w badaniach nad umysłem i poznaniem. Pracownicy Wydziału zajmują się klasycznymi pytaniami filozofii i etyki, współczesnymi problemami państwa i społeczeństwa, a także działaniem umysłu. Filozofia jest żywą nauką, która pozwala wykorzystywać najstarsze i najnowsze narzędzia do rozumienia świata i siebie.

Siłą białostockiej filozofii jest jej kadra. Zajęcia prowadzą specjaliści w swoich dziedzinach, a wielu pracowników bierze aktywny udział w debatach publicznych – jako autorzy programów telewizyjnych, eksperci, autorzy esejów i tekstów publicystycznych, jak również wykładów i artykułów popularyzatorskich. Wydział zaprasza na studia: filozofia i etyka (na poziomie licencjackim), filozofia (studia drugiego stopnia), a także kognitywistyka i komunikacja (interdyscyplinarne studia zawierające oprócz kursów filozoficznych elementy psychologii, socjologii i neuronauk).

Osoba do kontaktu: dr Maja Kittel, mgr Aneta Niczyporuk, + 48 85 7457453 e-mail: m.bialek@uwb.edu.pl +48 85 745 7453 e-mail: aneta.niczyporuk@uwb.edu.pl

Wykłady i warsztaty zaproponowane przez Wydział Filozofii i Kognitywistyki

Z licznych badań wynika, że nawet dobrze wykształcone osoby powszechnie popełniają elementarne błędy w rozumowaniach. Podczas zajęć zastanowimy się nad tym, dlaczego sposób, w jaki ludzie dokonują rozumowań często tak bardzo różni się od tego, w jaki – zgodnie z naszą normatywną wiedzą – powinni to robić. Spróbujemy także odpowiedzieć na pytanie, czy różnica ta dowodzi, że ludzie są nieracjonalni.

Forma: wykład z dyskusją
Czas trwania: 45-60 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole) / zajęcia online
Osoba prowadząca: mgr Arkadiusz Wójcik
Kontakt: a.wojcik@uwb.edu.pl

Większość ludzi, w tym zdecydowana większość młodzieży, ceni sobie wolność,domaga się jej i nawet o nią walczy. Pojęcie wolności jest jednak bardzo złożone i nieoczywiste, w filozofii od stuleci toczą się związane z nim dyskusje. Czy w ogóle kiedykolwiek jesteśmy wolni i co to miałoby znaczyć? Lekcja ma służyć przedstawieniu głównych elementów filozoficznej refleksji o wolności oraz zachęceniu uczniów do udziału w dyskusji, ustosunkowania się do prezentowanych też i formułowania własnego stanowiska.

Forma: wykład z dyskusją
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole) / zajęcia online
Osoba prowadząca: prof. dr hab. Małgorzata Kowalska
Kontakt: m.kowalska@uwb.edu.pl

Zjawiska psychiczne, takie jak strach, ból, przekonanie, że będzie padał deszcz, są jednymi z najbardziej intymnych i prywatnych doświadczeń życiowych. Choć jednak są one nam najbliższe, to zadziwiająco mało o nich wiemy. Łatwiej nam odpowiedzieć na pytanie o to, jak obliczyć logarytm, niż na to, czym jest świadomość. Podczas wykładu omówione zostaną podstawowe koncepcje dotyczące natury umysłu. Poruszona zostanie również rola filozofii w dyskusjach psychologicznych.

Forma: warsztat
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole) / zajęcia zdalne
Osoba prowadząca: dr Piotr Kozak
Kontakt: p.kozak@uwb.edu.pl

Sztuka i filozofia od zawsze inspirowały się wzajemnie. Pretekstem do omówienia relacji pomiędzy filozofią a sztuką będzie obraz „Śmierć Sokratesa” Jacques-Louis Davida. Interpretacja obrazu ma być punktem wyjścia do namysłu nad tym, czym jest sztuka, oraz w jaki sposób może wyrażać prawdy filozoficzne. 

Forma: warsztat
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole) / zajęcia zdalne
Osoba prowadząca: dr Piotr Kozak
Kontakt: p.kozak@uwb.edu.pl

Czy filozof może mieć coś ciekawego do powiedzenia na temat psychiatrii? Tak. Mało tego, sami psychiatrzy będą skłonni to przyznać. Na przykładzie schizofrenii wyjaśnimy, jak psychiatria wyrasta z filozoficznych korzeni – i jak działa współcześnie. Pokażemy, jak na bazie filozofii fenomenologicznej powstała szkoła psychiatrii, która oferuje nie tylko filozoficzne wyjaśnienia natury tego zaburzenia, ale też kwestionariusze diagnostyczne i pomoc w terapii. A przede wszystkim, postaramy się zrozumieć, czym jest schizofrenia.

Forma: (wykład z dyskusją)
Czas trwania: 45-60 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni)/ zajęcia online
Osoba prowadząca: dr Maja Kittel
Kontakt: m.bialek@uwb.edu.pl

O samoświadomości czyta się dużo, lubią to pojęcie psychologowie i autorki poradników, a prasa regularnie donosi o tym, które zwierzęta ostatnio przeszły testy mające o niej świadczyć. Podczas zajęć przeanalizujemy najpopularniejszy z takich testów – tak zwany test lustra. Co pokazuje? Dlaczego niektóre zwierzęta go przechodzą, a inne nie? Co może o nim myśleć filozof, a co kognitywistka? A czy ludzie na pewno są samoświadomi?

Forma: (wykład z dyskusją)
Czas trwania: 45 min. – 60 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni) / zajęcia online
Osoba prowadząca: dr Maja Kittel
Kontakt: m.bialek@uwb.edu.pl

Podczas lekcji przeprowadzane są dwa mini-sondaże, odwołujące się do znanych koncepcji z dziedziny psychologii ewolucyjnej i etyki. W pierwszym przypadku chodzi o rozwiązanie zagadki logicznej związanej z tym, co psychologia ewolucyjna nazywa „modułem detekcji oszusta”, w drugim o słynny „dylemat wagonika” (rozwiązanie etycznego dylematu związanego z fikcyjnym scenariuszem, w którym pozbawiony hamulców wagon pędzi w kierunku stojącej na torach grupki ludzi). W obu przypadkach uczniowie oddają na kartkach własne głosy, a następnie odbywa się dyskusja, podczas której bronią oni, a także przyglądają się racjom stojącym u podstaw zajętych przez nich stanowisk.   

Forma: warsztat z dyskusją
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr hab. Bartosz Kuźniarz
Kontakt: b.kuzniarz@uwb.edu.pl

Lekcja przedstawia w formie konwersatorium (wykładu połączonego z możliwością zadawania pytań) jedną z najważniejszych koncepcji w dziejach filozofii. Uczniowie otrzymują kserokopie fragmentów siódmej księgi Państwa Platona, a następnie, przy asyście prowadzącego, czytają tekst, rysując na tablicy kolejne elementy platońskiej alegorii. Lekcję kończy dyskusja na temat współczesnego znaczenia zawartej w tekście metafory oraz jej aktualności w życiu współczesnego człowieka.

Forma: wykład interaktywny
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr hab. Bartosz Kuźniarz
Kontakt: b.kuzniarz@uwb.edu.pl

„Pozwalasz, by Twoi uczniowie zwracali się do Ciebie po imieniu? Wspaniale! Od tego tylko krok, byś przestał od nich wymagać prowadzenia zeszytu. Potem będziesz musiał przestać wymagać odrabiania prac domowych, no i oczywiście także obecności na lekcjach. Skończysz jako ten, który stawia piątki za samo podpisanie się na sprawdzianie”. Zacytowana wypowiedź to przykład tzw. argumentu z równi pochyłej. Argumentacje tego typu pojawiają się często podczas dyskusji dotyczących ważnych kwestii etycznych i politycznych. Podczas warsztatów spróbujemy zastanowić się nad tym, jakie warunki muszą być spełnione, by móc uznać argument z równi pochyłej za wartościowy.

Forma: warsztaty
Czas trwania: 45-60 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole) / zajęcia online
Osoba prowadząca: mgr Arkadiusz Wójcik
Kontakt: a.wojcik@uwb.edu.pl

©2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.