Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak funkcjonują państwa wyspiarskie w Mikronezji? Nie? W takim razie jest to idealny czas, by dowiedzieć się czegoś więcej o tym szalenie interesującym regionie świata. Wraz z innymi uczniami zostaniesz częścią ośrodka decyzyjnego mikropaństwa wschodniej Oceanii i wpłyniesz na losy swoich obywateli. To od Ciebie będzie zależeć czy Twoje państwo będzie należycie prosperować czy ulegnie zacofaniu.
W pierwszej części warsztatów zostanie przedstawiona krótka historia Mikronezji, w której wyjaśnimy uwarunkowania regionu oraz problemy z jakimi się boryka. Następnie przystąpimy do gry symulacyjnej, w czasie której uczniowie zostaną podzieleni na drużyny reprezentujące dane mikropaństwa. W trakcie gry uczniowie będą musieli zarządzać państwem i jego surowcami oraz zmierzyć się ze skutkami swoich politycznych decyzji.
Forma: warsztat z elementami wykładu
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: mgr Paweł Gawryluk
Wydział Historii powstał w 2019 r. na bazie Instytutu Historii, którego korzenie sięgają 1968 r. i początków środowiska akademickiego w Białymstoku. Od lat WHiSM zajmuje się badaniami regionalnymi; historią społeczną, gospodarczą, demografią, a także wojskowością, historią środowiskową czy historią kobiet. Nieobce są mu także historia kultury oraz badania nad dziejami Białorusi, Litwy, Ukrainy.
Pracownicy Wydziału realizują obecnie 15 projektów badawczych, współpracują z wieloma instytucjami w Polsce i zagranicą, publikują w najlepszych wydawnictwach i czasopismach na świecie. W 2020 r. jeden z pracowników był współautorem artykułu opublikowanego w czasopiśmie „Nature” – to dowod na to, że Wydział skutecznie łączy nauki humanistyczne i ścisłe. Wydział aktywnie współpracuje ze szkołami, w których historii i wiedzy o społeczeństwie uczą kolejne pokolenia absolwentów. Naszą wiedzą ekspercką chętnie podzielimy się z nauczycielami i uczniami szkół w regionie północno-wschodnim – mówi dziekan dr hab. Tomasz Mojsik.
Osoba do kontaktu: mgr Monika Kozłowska-Szyc, e-mail: m.kozlowska-szyc@uwb.edu.pl
Wykłady i warsztaty zaproponowane przez Wydział Historii
Zmiany architektury współczesnej infosfery znacząco wpłynęły na rozwój instrumentów dezinformacji. Wśród nich największe znaczenie mają fake newsy (choć pojawiają się i inne, jeszcze bardziej zaawansowane technologicznie narzędzia, jak np. deep fake). Okazało się, że fake newsy nie tylko wpływają na politykę wewnętrzną państw, ale również odgrywają istotną rolę we współczesnych stosunkach międzynarodowych. Czy fake news może zatem wywołać wojnę albo globalny kryzys finansowy?
Forma: wykład z prezentacją multimedialną
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr Justyna Olędzka Kontakt: j.oledzka@uwb.edu.pl
Jak zbudowane są fake newsy i jak je zidentyfikować? Jak bronić się przed dezinformacją obecną w mediach społecznościowych? Czy fake newsy są dla nas groźne? Na te pytania uczniowie uzyskają odpowiedzi podczas warsztatów, przybliżających zasady tzw. fact-checkingu.
Forma: warsztaty
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: mgr Paweł Gawryluk
Skąd wywodzą się Żydzi. Czy żydzi (pisani z małe litery) i Żydzi (z wielkiej litery to zawsze oznaczało to sam? Co to jest diaspora żydowska? Kim są żydzi aszkenazyjscy i sefardyjscy? Osadnictwo żydowskie w Polsce: rozkwit i kres historii polskich Żydów.
Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr hab. Krzysztof Buchowski, prof. UwB
Kontakt: k.buchowski@uwb.edu.pl
Wykład dedykowany głównie młodzieży białostockiej i służący pogłębieniu jej świadomości historycznej. Opowiada o wielokulturowej przeszłości miasta, specyfice i losach społeczności żydowskiej, jej wkładzie w rozwój Białegostoku. Dotyka także problemu współczesnej pamięci historycznej.
Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr hab. Joanna Sadowska, prof. UwB
Kontakt: sadowska@uwb.edu.pl
Wykład poświęcony jednemu z nurtów modnej ostatnio „historii” alternatywnej. Punkt odniesienia stanowią popularne i poczytne publikacje o sojuszu polsko-niemieckim, rzekomo możliwym do realizacji w 1939 r. i mogącym stanowić alternatywę dla tragicznego dla II Rzeczypospolitej konfliktu. Wykład zawiera omówienie motywów oraz spekulacyjnych mechanizmów konstruowania tego rodzaju „teorii”, ich sprzeczności z fundamentalnymi zasadami naukowymi, a także reperkusji, jakie tego rodzaju spekulacje wywołują nie tylko w naukach historycznych, ale także w polityce międzynarodowej.
Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr Tomasz Wesołowski
Kontakt: twesolowski@uwb.edu.pl
Wykład poświęcony zapoczątkowanej w okresie „pieriestrojki” (przełom lat 80/90 XX w.) i trwającej do dziś dyskusji historyków, jaką wywołała publikacja wyników prac tzw. komisji gen. Kriwoszejewa. W rezultacie prac tej komisji po raz pierwszy w historii Związku Sowieckiego zostały ujawnione szczegółowe dane o monstrualnych stratach osobowych, jakie Armia Czerwona poniosła w latach 1941-1945 (przeszło 11 mln poległych i zmarłych oraz zaginionych, 18 mln rannych i chorych). Wykład zawiera omówienie motywów ukrywania oraz fałszowania informacji o stratach przez władze Związku Sowieckiego, okoliczności ich ujawnienia, trwających do dziś dyskusji o ich wiarygodności, a także prezentację wybranych danych statystycznych.
Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr Tomasz Wesołowski
Kontakt: twesolowski@uwb.edu.pl
Zapraszamy na wyjątkową podróż w głąb historii Rzeczypospolitej szlacheckiej, inspirowaną serialem „1670”. W trakcie wykładu przyjrzymy się wybranym aspektom życia codziennego, zwyczajom, realiom życia szlachty i pańszczyźnianych chłopów. Postaramy się odpowiedzieć na pytania: czy szlachta rzeczywiście nie pracuje? Czy Maciej to „swój chłop”? Czy marsz równości wyznań mógł się naprawdę odbyć w drugiej połowie XVII stulecia? Poprzez zgłębianie tych tematów, zanurzymy się w bogactwo kulturowe i społeczne epoki, starając się zrozumieć zjawiska, które ukształtowały oblicze Polski z XVII w.
Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: mgr Monika Kozłowska-Szyc
Kontakt: m.kozlowska-szyc@uwb.edu.pl
W ostatnich latach ukazało się szereg publikacji popularnonaukowych, które nazywa się nurtem „historii ludowych”. Ich autorzy, rzadko będąc historykami, odwołują się do koncepcji niewolnictwa, która według nich najlepiej opisuje sytuację prawną i ekonomiczną ludności chłopskiej w okresie staropolskim. Celem wykładu jest ukazanie pozycji ludności wiejskiej w dawnej Polsce w szerszym kontekście społecznym, a także przedstawienie podstawowych źródeł dotyczących dziejów chłopów. Krytycznej analizie poddane zostanie również użycie modelu „niewolnictwa” w kontekście dziejów historii Polski.
Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr hab. Piotr Guzowski, prof. UwB
Kontakt: guzowski@uwb.edu.pl
Celem wykładu jest zaprezentowanie najnowszego dorobku europejskich demografów w zakresie kondycji demograficznej średniowiecznych rodzin. Poruszone zostaną kwestie m.in długości życia ludzi średniowiecza, śmiertelności dzieci, długości aktywności zawodowej, korelacji z poziomem zamożności. Podjęte zostaną również zagadnienia częstotliwości występowania epidemii i ich wpływu na społeczeństwa oraz losów ludzi starych.
Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr Piotr Łozowski
Kontakt: p.lozowski@uwb.edu.pl
Opowieść o tym, skąd czerpiemy wiedzę o mitach greckich – o tekstach literackich, mitograficznych i ikonografii mitu.
Forma: wykład +prezentacja multimedialna
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: dr hab. Tomasz Mojsik, prof. UwB
Kontakt: tmojsik@uwb.edu.pl
Tematyka warsztatów dotyczy weryfikacji treści znajdowanych w Internecie. Podczas warsztatów będziecie mieli Państwo okazję nauczyć się jak rozpoznawać fake-newsy oraz dokonywać selekcji i weryfikacji informacji. Całe warsztaty zajmują ok. 2 godziny i są przewidziane dla max. 30 osób.
Forma: warsztat
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)
Osoba prowadząca: mgr Paweł Gawryluk, mgr Justyna Sikorska
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.